Förberedelser för ett julbord





Har tagit mig en ledig dag för att i lugn och ro kunna pyssla inför det som väntas i morgon. Sen eftermiddag bjuder vi in familjen på ett tidigt julfirande och jag tänker mig att de ska bjudas på julens godsaker och några av Saras godsaker.

Planeringen påbörjades för rätt länge sedan så i frysen väntar diverse maträtter och efterrätter.

Min idag, denna lediga och faktiskt soliga fredag har jag förutom en skinka även hunnit med att göra:

Frestande laxtårta, 8–10 port

200 g kavring
75 g smör eller margarin
Fyllning
3 gelatinblad
200 g lax
400 g färskost
3 dl crème fraiche
3 msk färskriven pepparrot
3 msk finhackad dill
1 lime (jag tog lite citronpeppar i stället)
Garnering
250–300 g kallrökt lax i skivor
1 citron
några dillvippor

Gör så här
1. Kantskär brödet och kör det i en matberedare till en smulig massa. Smält smöret och blanda det med brödsmulorna. Tryck ut blandningen i en smord form med avtagbar kant, ca 24 cm i diam.

2. Låt gelatinet ligga i rikligt med kallt vatten 5–10 min. Strimla eller dela laxen i små bitar. Blanda färskost, crème fraiche, pepparrot och dill. Riv ner skalet av hela limen och pressa i saften av halva frukten.

3. Krama ur gelatinet och smält det på låg värme tillsammans med en liten klick av fyllningen. Rör ner detta i resten av smeten. Blanda noga. Vänd ner laxen.

4. Fördela fyllningen på bottnen och släta till ytan. Täck med plastfolie och låt tårtan stå kallt minst 5 tim. Förpacka den riktigt lufttätt om den ska frysas in.

5. Garnera innan servering.

Receptet är hämtat från Hemmets veckotidning - tack för det!

Nu, när som kommer mina fikagäster som ska få provsmaka lite av det som lagats.


Kommentarer